PROJECT: | WATER SCULPTURE |
SOURCE: | PUBLIC COMPETITION |
CLIENT: | MUNICIPALITY OF LJUBLJANA |
SITE: | SLOVENSKA STREET, LJUBLJANA, SLOVENIA |
AUTHORS: | BREDA BIZJAK, SAŠA PANČIĆ |
DATE: | FEB 2016 |
/description of the project available in slovenian language/ >>>
Vodno skulpturo, ki naj odraža genius loci Ljubljane, posveÄamo reki Ljubljanici. Primarnemu elementu, ki je ustvaril mesto, ga izoblikoval in podrejal svoji vihravi in spreminjajoÄi naravi. KonÄno, Älovek si je podredil reko, jo ukrotil, toda prvobitna vez prebivalcev in reke je ostala venomer moÄna in nedeljiva. Po veÄ desetletjih zanemarjanja reke in njenih ambientov ter odsotnosti iz javnega življenja, je njen pomen zopet postal moÄnejši. Reka je, morda bolj kot kdajkoli prej, prisotna v zavesti ljudi in njihovi mentalni sliki o mestu. "Reka sedmerih imen" je skozi zgodovino bila v navdih neštetim mitom in legendam ter umetniškim stvaritvam. Prav Ljubljanica je bila tista vez, ki je antiÄnim Argonavtom iz ÄŒrnega morja omogoÄila prodreti tako globoko v evropsko ozemlje in tukaj ustanoviti mesto.
Podana tema sugerira dva osnovna pojma; vodo in mesto. IzhajajoÄ iz teh posamiÄnih postavk, njihovega pomena in vzajemnega odnosa, smo oblikovali idejo "vodne skulpture" na naÄin, da predstavlja posebnost toponima mesta Ljubljana. Formirani mit o Ljubljani in reki Ljubljanici, prepleteni s pripovednostjo o "zlatem runu", v sebi vsebuje sintezo dveh klasificiranih mitov; mit o naravi in mit o družbi. Skoraj vedno je to simboliÄni prikaz prehoda iz "kaotiÄnega" v organizirano stanje. ÄŒe se usmerimo na elemente iz narave, vklopljene v legendo o Argonavtih in ladji Argo, je Ljubljana oz. izvir reke Ljubljanice mesto, kjer se konÄa vodna pot; tu je konec potovanja z ladjo, na tem mestu se gradi misel, potrebna za prehod Äez gore, to je mesto sanjanega dotika ÄŒrnega z Jadranskim morjem. Z drugimi besedami, veÄpomenska prisotnost vode vzpodbudi družbeno aktivnost ustvarjanja mesta. V realnem svetu je Ljubljanica ukroÄena divja voda; od ponikovalnice in neobvladljive poplavne reke, ki ustvarja moÄvirja in potaplja vse pred seboj, do krotke vodne ogrlice, omotane okrog mesta.
Z upoštevanjem teh elementov smo si zastavili vprašanje, kaj je tisto, kar doloÄa idejo vode, in kaj prikazuje njeno kroženje v prostoru? Vsekakor je to krog. Krog je prvi element naše "skulpture", razdeljen na dve polovici, eno Ävrsto, betonsko, in drugo mehko, vodno. S tem smo hoteli dobiti spoj simboliÄnega in realnega elementa. Izzvani kontrast je viden v namernem stiku, kjer betonska, težka polovica kroga predstavlja simbol, iz katerega izhaja realna voda, vendar v simboliÄnem curku, ki riše v prostoru drugo polovico kroga. Tako smo dobili željeno celoto v moÄnem kontrastu.
Vodna skulptura je definirana z dvema geometriÄnima telesoma, postavljenima v dinamiÄen medsebojni odnos. Horizontalen trikotni element z vsekanim betonskim koritom (l=4,0m) nosi polkrožni vertikalni element (r=1,4m) s konusnima stranicama. Tretji in najbolj bistven element skulpture je vodno telo, ki soustvarja konÄno podobo skulpture in jo simbolno dopolnjuje v nedeljivo celoto.
Voda iz sedmih odprtin, razporejenih po vertikali niše polkrožnega volumna, ustvarja curke v lokih in pada v poglobljeno betonsko korito, ki jo vodi in usmerja njen tok pod zemljo. Voda se zbira pri dnu korita in se preliva nazaj v krožni sistem, povezan s podzemno strojnico v bližini vodnjaka. RitmiÄno ustvarjanje curkov skupaj z dinamiko pojavljanja in izginjanja vode omogoÄa številne kombinacije fiziÄne manifestacije vodnega elementa in razliÄne možnosti interakcije mimoidoÄih.
Pri izbiri materiala za vodno skulpturo nas je vodila predvsem misel na korito reke Ljubljanice, ki je na svoji poti skozi mesto zgrajeno, betonsko. Ravno izgradnja poglobljenega korita in izkop Gruberjevega kanala sta omogoÄila regulacijo toka reke in njenega nenehnega poplavljanja mesta. Obenem je to tudi znaÄilnost mestne Ljubljanice. In to smo hoteli izraziti v uporabi materijala vodne skulpture. Material je v celoti beton oz. umetni kamen. Elementi se izdelajo v delavnici in montirajo na licu mesta. Barvni poudarek predstavlja le ozek jekleni pas, ki poteka v niši vertikalnega dela polkrožnega segmenta, v katero so namešÄene šobe za vodne curke in na poševnini betonskega korita horizontalnega elementa.